۱۳۸۸ فروردین ۶, پنجشنبه

دسر شیر و ژله


این روزها که بازار دید و بازدید و مهمانی رفتن و مهمانی دادن داغه، به خصوص در ایران، بد ندیدم که یک دسر سا ده و آسان در عین حال بهداشتی و رژیمی را به شما معرفی کنم. خود من دستور این دسر را در سایت میزغذا دیدم ولی بعد کمی تغییرش دادم تا بهداشتی تر و کم کالری تر بشه. لازم به توضیحه که کم چرب کردن این دسر تغییر محسوسی در مزه اون نداره.
این دسر که در سایت میز غذا از اون به نام "اسلایس شیر و ژله" یاد شده، از دو طبقه شیری و ژله ای تشکیل می شود.

مواد لازم برای طبقه اول:
  • پودر ژله - یک بسته (از هر نوعی بنا به میل خودتان - من از ژله پرتغال استفاده کرده ام)
  • شیر- یک لیوان
مواد لازم برای طبقه دوم:
  • شیر- یک لیوان
  • پودر ژلاتین - یک قاشق سوپ خوری
  • *شکر - نصف لیوان
  • **خامه - صد گرم
  • پودر نارگیل و خلال پسته- به میزان دلخواه
طرز تهیه:
پودر ژله را در یک لیوان آب جوش حل کنید بعد یک لیوان آب سرد به آن اضافه کنید در ظرف مورد نظر ریخته و در یخچال قرار دهید تا سفت شود. اگر به جای یک لیوان آب سرد از یک لیوان شیر سرد استفاده کنید، رنگ ژله تان مات خواهد شد.

حالا نوبت تهیه طبقه دوم است. برای این کار شیر را در ظرفی روی حرارت قرار داده، *شکر و ژلاتین را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا در شیر حل بشوند. بگذارید که کمی غلیظ شود. بعد چهار پنج قاشق از این مایع را جدا کرده و بگذارید که کمی خنک شود. سپس **خامه را درآن حل کنید و به مواد روی حرارت اضافه کنید. بعد از مدت کوتاهی این مایع حالت کشدار پیدا می کند. در آن هنگام شعله را خاموش کرده و پودر نارگیل و خلال پسته را به آن اضافه کنید. و حدود بیست دقیقه اجازه دهید تا خنک شود بعد روی ژله یا طبقه اول دسر بریزید و دوباره در یخچال بگذارید تا ببندد. توجه کنید که اگر محلول شیر را داغ داغ روی طبقه اول بریزید باعث آب شدن ژله خواهد شد.
در پایان باید این دسر را بریده و برای سرو کردن به ظرف دلخواه منتقل کنید. از آنجا که بریدن این دسر خیلی آسان نیست، بد نیست که از ابتدا آن را در ظرف های کوچک یک نفره تهیه نمود.
تغییرات بهداشتی:
* من به جای نصف لیوان شکر از سه قاشق شکر استفاده کردم و بسیار خوشمزه شد.
** به جای خامه می توان از پنیر خامه ای کم چرب (low fat) یا پنیر ریکوتا (ricotta ) که اساسا پنیر بسیار کم چربی و کم نمکی است، استفاده نمود. این دسر را حتی می توان بدون خامه و پنیر هم تهیه کرد.
امیدوارم خوشتان بیاید.

۳ نظر:

  1. سلام.من یه دختر کوچولوی 9 ماهه دارم . از راهنماییاتون درباره خواب نوزاد ممنونم. دارم دخترمو عادت میدم که خودش تنهایی بخوابه . اگه سوالی داشتو می تونم باهاتون در میون بذارم؟

    پاسخحذف
  2. خوشحالم که نوشته های من به درد کسی می خوره. باعث خوشحالی منه که بتونم کمکی بکنم.
    شاد باشید

    پاسخحذف
  3. خيلي خيلي ممنون من ديشب اين دسر رو درست كردم و عالي بود. پودر نارگيل و خلال پسته نريختم ولي يه كم پودر وانيل بهش اضافه كردم.بازم خوراكي هاي خوشمزه ياد بدين!! D:

    پاسخحذف