۱۳۸۷ اسفند ۲۰, سه‌شنبه

خواب نوزاد-قسمت دوم




قبلاً گفتم که برقرار کردن مراسم قبل ازخواب راس ساعت مشخصی، یکی از بهترین راههایی است که به نوزاد کمک می کند تا خواب بهتری داشته باشد. این مراسم می تواند شامل یک سری ازکارها مثل حمام کردن، ماساژ دادن با روغن یا لوشن بچه، لالایی خواندن، قصه گفتن، لباس مخصوص خواب پوشیدن، شیردادن،... باشد. اینکه چه کارهایی را در این مراسم بگنجانید بسته به شرایط زندگی هر خانواده و نیز نوع عکس العمل نوزاد متفاوت خواهد بود. هدف از انجام این مراسم این است که نوزاد قبل ازخواب به آرامش برسد و بتواند هیجان هایی را که در طول روز تجربه کرده است را پشت سر بگذارد. انجام هر روزه این مراسم یک جور حس امنیت و اطمینان به نوزاد می دهد به طوریکه وقتی که شما این مراسم را شروع می کنید، او می داند که دیگر روز تمام شده ووقت خواب رسیده است.
سعی کنید وقت خواب را تبدیل به یک زمان ویژه برای نوزاد کنید، یعنی زمانی که فقط اختصاص به نوزاد و شما دارد. سعی کنید درطول این مراسم که بهتر است بین پانزده تا سی دقیقه باشد، با نوزادتان اوقات خوش و آرامی داشته باشید و به هم نزدیک شوید. در پایان این مراسم، در حالی که نوزاد هنوز بیدار است او را در تختش بگذارید. در صورت امکان و تمایل می توانید به او پستانک بدهید و یا اینکه انگشت شست نوزاد را در دهانش قرار دهید(مکیدن باعث آرامش می شود).
خوب این برنامه خیلی ایده آل به نظر می آید. بله همینطور است اما باور کنید عملی است. این را به جرأت می گویم چون خودم آنرا اجرا کرده ام و نتیجه مثبت گرفته ام. البته چند نکته کوچک کلیدی هم هست که باید در نظر داشت. اول اینکه در اجرای این کار باید پشتکار، صبر و استمرار داشته باشید. در روزهای اول، ممکن است نوزاد از خود مقاومت نشان دهد و نخواهد که خودش بدون کمک شما(بغل کردن، تکان دادن، روی پا تکان دادن) بخوابد و به عبارت ساده تر وقتی که او را روی تختش می گذارید گریه می کند. اینجاست که باید به مدد صبر و شکیبایی سعی در عملی کردن برنامه تان داشته باشید. وقتی نوزاد گریه می کند، به هیچ وجه تردید نکنید، این صد در صد طبیعی است. بگذارید به مدت یک دقیقه گریه کند بعد به سراغش بروید نوازشش کنید، پتویش را مرتب کرده بوسش کنید و آرام برایش بگویید که وقت خواب است و او باید بخوابد. البته همه این کارها را در حالی انجام بدهید که نوزاد در تخت خود باشد. توجه کنید به هیچ وجه او را از تختش بلند نکنید. سپس دوباره از اتاق بیرون بروید. بعد از یک دقیقه دیگر دوباره برگردید و همه این مراحل را دوباره تکرار کنید. به تدریج سعی کنید که مدت طولانی تری نوزاد را به حال خود بگذارید. ممکن است مجبور شوید این مرحله را ده، پانزده بار و یا بیشتر تکرار کنید. اما اطمینان داشته باشید بعد از یک یا حداکثر دو هفته نوزاد کاملا به این روتین خو می گیرد و آن موقع است که شما پاداش صبر و زحمت خود را خواهید گرفت.موفق باشید. درباره خواب نوزاد بازهم حرف دارم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر