۱۳۸۸ فروردین ۶, پنجشنبه

دسر شیر و ژله


این روزها که بازار دید و بازدید و مهمانی رفتن و مهمانی دادن داغه، به خصوص در ایران، بد ندیدم که یک دسر سا ده و آسان در عین حال بهداشتی و رژیمی را به شما معرفی کنم. خود من دستور این دسر را در سایت میزغذا دیدم ولی بعد کمی تغییرش دادم تا بهداشتی تر و کم کالری تر بشه. لازم به توضیحه که کم چرب کردن این دسر تغییر محسوسی در مزه اون نداره.
این دسر که در سایت میز غذا از اون به نام "اسلایس شیر و ژله" یاد شده، از دو طبقه شیری و ژله ای تشکیل می شود.

مواد لازم برای طبقه اول:
  • پودر ژله - یک بسته (از هر نوعی بنا به میل خودتان - من از ژله پرتغال استفاده کرده ام)
  • شیر- یک لیوان
مواد لازم برای طبقه دوم:
  • شیر- یک لیوان
  • پودر ژلاتین - یک قاشق سوپ خوری
  • *شکر - نصف لیوان
  • **خامه - صد گرم
  • پودر نارگیل و خلال پسته- به میزان دلخواه
طرز تهیه:
پودر ژله را در یک لیوان آب جوش حل کنید بعد یک لیوان آب سرد به آن اضافه کنید در ظرف مورد نظر ریخته و در یخچال قرار دهید تا سفت شود. اگر به جای یک لیوان آب سرد از یک لیوان شیر سرد استفاده کنید، رنگ ژله تان مات خواهد شد.

حالا نوبت تهیه طبقه دوم است. برای این کار شیر را در ظرفی روی حرارت قرار داده، *شکر و ژلاتین را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا در شیر حل بشوند. بگذارید که کمی غلیظ شود. بعد چهار پنج قاشق از این مایع را جدا کرده و بگذارید که کمی خنک شود. سپس **خامه را درآن حل کنید و به مواد روی حرارت اضافه کنید. بعد از مدت کوتاهی این مایع حالت کشدار پیدا می کند. در آن هنگام شعله را خاموش کرده و پودر نارگیل و خلال پسته را به آن اضافه کنید. و حدود بیست دقیقه اجازه دهید تا خنک شود بعد روی ژله یا طبقه اول دسر بریزید و دوباره در یخچال بگذارید تا ببندد. توجه کنید که اگر محلول شیر را داغ داغ روی طبقه اول بریزید باعث آب شدن ژله خواهد شد.
در پایان باید این دسر را بریده و برای سرو کردن به ظرف دلخواه منتقل کنید. از آنجا که بریدن این دسر خیلی آسان نیست، بد نیست که از ابتدا آن را در ظرف های کوچک یک نفره تهیه نمود.
تغییرات بهداشتی:
* من به جای نصف لیوان شکر از سه قاشق شکر استفاده کردم و بسیار خوشمزه شد.
** به جای خامه می توان از پنیر خامه ای کم چرب (low fat) یا پنیر ریکوتا (ricotta ) که اساسا پنیر بسیار کم چربی و کم نمکی است، استفاده نمود. این دسر را حتی می توان بدون خامه و پنیر هم تهیه کرد.
امیدوارم خوشتان بیاید.

۱۳۸۸ فروردین ۲, یکشنبه

سال نو مبارک!


سال 1388 به همه ایرانیان در سراسر گیتی مبارک!
امیدوارم که سالی سرشار از سلامتی، صلح، شادی و موفقیت برای همه باشد.

ایمنی خواب نوزاد

مرگ ناگهانی نوزادان یا SIDS پدیده دردناک ناشناخته ایست که هرساله جان تعدادی از نوزادان سالم را در هنگام خواب می گیرد. هرچند عوامل بروز این سندرم ناشناخته است، اما راههایی وجود دارد که با اجرای آن می توان احتمال وقوع آنرا کاهش داد.
  • نوزاد را باید حتما روی پشتش و بر سطح محکمی خواباند.(تشک سفت)*
  • سیگار کشیدن در خانه ای که نوزاد در آن هست باید به کلی قدغن شود.
  • لباس نوزاد باید او را گرم نگه دارد اما بیش از حد داغش نکند.
  • مرگ ناگهانی نوزادان در مورد نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر شیوع دارد.
تخت نوزاد
  • برای سوار کردن تخت نوزاد در خانه حتما دستورالعمل تولید کننده را به دقت مطالعه کنید تا از رعایت نکات ایمنی مطمئن شوید.
  • فاصله بین نرده های عمودی دیواره های تخت نباید کمتر از6 سانتی متر باشد. در غیراینصورت ممکن است دست، پا یا سر نوزاد بین نرده ها گیر کند.
  • رنگ های به کار رفته در تخت نوزاد باید غیرسمی و مخصوص باشد.
  • در تخت نوزاد باید از تشکی سفت استفاده نمود که حداکثر 15 سانتی متر ضخامت داشته باشد و کاملا به اندازه تخت انتخاب شود. حداکثر فاصله بین تشک و تخت نباید بیش 2 انگشت باشد، در غیر اینصورت این امکان وجود دارد که دست، پا یا سر نوزاد در فاصله بین تخت و تشک گیر کند.
  • هرگز نوزاد را برای خواب روی تشکهای بادی، آبی یا تشک پَر، کاناپه، پوست گوسفند و نظایر اینها نگذارید.
  • برای ملحفه تخت نوزاد توصیه می شود از مدل هایی که به روی تشک ثابت می شود استفاده کنید.(شاید تصورش سخت باشد اما سالانه حدود 900 نوزاد به دلیل گیر کردن در ملحفه های شل و غیرثابت تختشان دچا خفگی می شوند.)
  • استفاده از ملحفه برای روی نوزاد توصیه نمی شود.
  • پتوی نوزاد باید نازک و سبک باشد.
  • سرو صورت نوزاد را با پتو نپوشانید.
  • هرگز زیر سر نوزاد یا دور وبرش بالش نگذارید.
  • هرگز درتخت نوزاد ضربه گیر pumper pad، لحاف (لایکو)، بالش و عروسک های پشمالو قرار ندهید.
  • هرگز نوزاد را در تخت بزرگسالان تنها نگذارید و یا اجازه ندهید که کودک دیگری با نوزاد در یک تخت بخوابد.
  • دقت کنید که هنگامی که نوزاد را درتختش میگذارید، پستانک با بندی که به لباسش متصل است با خود نداشته باشد، چون ممکن است در هنگام خواب بند پستانک دور گردن نوزاد بیفتد.
  • لباس خواب نوزاد بهتر است نخی و سرهم باشد.
  • تخت نوزاد را کنار دیواری که قسمتی از نمای خارجی ساختمان را تشکیل می دهد، قرار ندهید.
  • تخت نوزاد را نزدیک بخاری، رادیاتور، هواکش، پنجره، چراغ های ایستاده و ... قرار ندهید.
  • به هیچ عنوان در تخت نوزاد از پوست گوسفند، بالش، لحاف، عروسک های پشمالو و ضربه گیر تخت نوزاد استفاده نکنید. این اشیا گردش هوا را در اطراف نوزاد مختل میکنند و احتمال وقوع مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهند.
*بعضی والدین نگران این هستند که اگر نوزاد را به پشت بخوابانند، پشت سر نوزاد صاف می شود، نگران این موضوع نباشید و نگرانی خود را با پزشکتان درمیان بگذارید، راههای مفید زیادی وجود دارد که از صاف شدن سر نوزاد جلوگیری می کند.

۱۳۸۷ اسفند ۲۵, یکشنبه

خواب نوزاد - قسمت سوم


چند نکته:

- سعی کنید خو اب شب و چرت روزانه نوزاد کاملا از هم متمایز باشد یعنی در طول شب هنگامی که برای شیر دادن نوزاد بیدار می شوید، اتاق راهمچنان تاریک نگه دارید، از روشن کردن رایو و تلویزیون خودداری کنید. با نوزاد بازی نکنید و خلاصه هر کاری که باعث برانگیختن نوزاد و یا دورشدنش از حالت خواب شود باید متوقف شود. برعکس در طول روز نوزاد را در اتاق کاملا روشن بخوابانید، برایش آواز بخوانید و سعی کنید صداهای معمول درخانه به صورت طبیعی درجریان باشد. ساکت نگه داشتن بیش از حد خانه در طول روز به هیچ وجه توصیه نمی شود.

- گاهی شنیده می شود که اگر نوزاد در طول روز نخوابد، خواب شبش بهتر و سنگین تر خواهد شد. در حالیکه در این شرایط نوزاد بسیار خسته می شود و خستگی بیش از حد مانع از این می شود که او خواب شبانه راحتی داشته باشد. بنابراین سعی کنید نوزاد برنامه چرت روزانه مرتبی داشته باشد.

- دقت کنید که در هنگام خواب، نوزاد لباس مناسبی برتن داشته باشد که او را گرم نگه دارد اما بیش از حد داغش نکند. توجه کنید که نوزاد فقط به یک لایه لباس بیشتر از بزرگسالان نیاز دارد. یعنی اگر شما در داخل خانه با یک لایه لباس احساس راحتی می کنید، لازم است که به نوزاد دو لایه لباس بپوشانید.

- نوزاد به هنگام خواب به کلاه احتیاج ندارد همینطور به پتو یا لحاف خیلی سنگین و ضخیم. اگر نوزاد سردش شود معمولا تا مشکلش برطرف نشود، بی قراری می کند. دست ها یا پاهای سرد نوزاد لزوما به معنی این نیست که او سردش است برای امتحان این مورد قسمت بالایی ران یا بازوی نوزاد را لمس کنید. برای تست گرم بودن پشت گردن نوزاد را لمس کنید، اگر عرق کرده باشد به این معنا است که نوزاد بیش از حد گرمش است و به لباس کمتری نیاز دارد.

پست بعدی حاوی نکات مهمی درباره ایمنی خواب نوزاد خواهد بود.

۱۳۸۷ اسفند ۲۰, سه‌شنبه

خواب نوزاد-قسمت دوم




قبلاً گفتم که برقرار کردن مراسم قبل ازخواب راس ساعت مشخصی، یکی از بهترین راههایی است که به نوزاد کمک می کند تا خواب بهتری داشته باشد. این مراسم می تواند شامل یک سری ازکارها مثل حمام کردن، ماساژ دادن با روغن یا لوشن بچه، لالایی خواندن، قصه گفتن، لباس مخصوص خواب پوشیدن، شیردادن،... باشد. اینکه چه کارهایی را در این مراسم بگنجانید بسته به شرایط زندگی هر خانواده و نیز نوع عکس العمل نوزاد متفاوت خواهد بود. هدف از انجام این مراسم این است که نوزاد قبل ازخواب به آرامش برسد و بتواند هیجان هایی را که در طول روز تجربه کرده است را پشت سر بگذارد. انجام هر روزه این مراسم یک جور حس امنیت و اطمینان به نوزاد می دهد به طوریکه وقتی که شما این مراسم را شروع می کنید، او می داند که دیگر روز تمام شده ووقت خواب رسیده است.
سعی کنید وقت خواب را تبدیل به یک زمان ویژه برای نوزاد کنید، یعنی زمانی که فقط اختصاص به نوزاد و شما دارد. سعی کنید درطول این مراسم که بهتر است بین پانزده تا سی دقیقه باشد، با نوزادتان اوقات خوش و آرامی داشته باشید و به هم نزدیک شوید. در پایان این مراسم، در حالی که نوزاد هنوز بیدار است او را در تختش بگذارید. در صورت امکان و تمایل می توانید به او پستانک بدهید و یا اینکه انگشت شست نوزاد را در دهانش قرار دهید(مکیدن باعث آرامش می شود).
خوب این برنامه خیلی ایده آل به نظر می آید. بله همینطور است اما باور کنید عملی است. این را به جرأت می گویم چون خودم آنرا اجرا کرده ام و نتیجه مثبت گرفته ام. البته چند نکته کوچک کلیدی هم هست که باید در نظر داشت. اول اینکه در اجرای این کار باید پشتکار، صبر و استمرار داشته باشید. در روزهای اول، ممکن است نوزاد از خود مقاومت نشان دهد و نخواهد که خودش بدون کمک شما(بغل کردن، تکان دادن، روی پا تکان دادن) بخوابد و به عبارت ساده تر وقتی که او را روی تختش می گذارید گریه می کند. اینجاست که باید به مدد صبر و شکیبایی سعی در عملی کردن برنامه تان داشته باشید. وقتی نوزاد گریه می کند، به هیچ وجه تردید نکنید، این صد در صد طبیعی است. بگذارید به مدت یک دقیقه گریه کند بعد به سراغش بروید نوازشش کنید، پتویش را مرتب کرده بوسش کنید و آرام برایش بگویید که وقت خواب است و او باید بخوابد. البته همه این کارها را در حالی انجام بدهید که نوزاد در تخت خود باشد. توجه کنید به هیچ وجه او را از تختش بلند نکنید. سپس دوباره از اتاق بیرون بروید. بعد از یک دقیقه دیگر دوباره برگردید و همه این مراحل را دوباره تکرار کنید. به تدریج سعی کنید که مدت طولانی تری نوزاد را به حال خود بگذارید. ممکن است مجبور شوید این مرحله را ده، پانزده بار و یا بیشتر تکرار کنید. اما اطمینان داشته باشید بعد از یک یا حداکثر دو هفته نوزاد کاملا به این روتین خو می گیرد و آن موقع است که شما پاداش صبر و زحمت خود را خواهید گرفت.موفق باشید. درباره خواب نوزاد بازهم حرف دارم

۱۳۸۷ اسفند ۱۹, دوشنبه

خواب نوزاد-قسمت اول


امروز می خواهم کمی درباره خواب نوزاد صحبت کنم.خواب یکی از نیازهای اساسی نوزاد است که نقش حیاتی در رشد کودک دارد. بنابراین والدین باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا نوزاد درست و به موقع و به اندازه خوابیدن را یاد بگیرد. بله! دقیقا نوزاد باید درست خوابیدن را یاد بگیرد. در غیر این صورت اگر نوزاد به حال خود رها شود تا خودش یاد بگیرد(حرفی که معمولا از مسن ترهای فامیل زیاد میشنوید)نوزاد تنها راهی برای بقا پیدا میکندنه بیشتر! خوب چه باید کرد؟
در حدودهفت هفتگی نوزاد به مرحله ای می رسد که می توان آموزش درست خوابیدن را با اوآغاز نمود.این آموزش بسیار ساده است و کافی است که تنها چند نکته اساسی و هزار و یک نکته جزیی را رعایت نمود!!! نکات اساسی عبارتند از:
سعی کنید زمان مناسبی را برای خوابیدن نوزاد انتخاب کرده و هر شب او را در آن ساعت بخوابانید.
با توجه به روحیه و شرایط زندگی تان و نیز عکس العمل نوزاد،مراسمی مخصوص طراحی کنید و هر شب قبل از خواب نوزاد آنرا اجرا کنید.
سعی کنید نوزاد در فواصل زمانی تقریبا معینی غذا بخورد.
برنامه منظمی برای چرت زدن روزانه نوزاد تدارک ببینید.
همانطور که گفتم اینها تنها نکات کلی هستند در پست بعدی در باره آنها مفصل تر صحبت می کنم. 0